25 jaar pti
TOEGANGSVERLENING Voor IQ Pass maakte PTI de laatste twee jaar software op maat. Die software draait aan de achterkant van toegangspoortjes, tourniquets en slagbomen en moet in staat zijn iemand met toegangsrechten te herkennen. In het voortraject, dus voordat de toegangsverlening operationeel is, worden die rechten gegeven op basis van zaken als ID, certificaten en de wet ketenaansprakelijkheid. Dit was een relatief kleine partner totdat IQ Pass werd overgenomen door Boels, bekend van de opvallende oranje kleuren. Plotseling opende zich een grote, Europese markt voor PTI. Boels zet het partnerschap namelijk graag voort, omdat de voordelen evident zijn. Men is in deze markt gewend dat het maanden kan duren voordat de implementatie bij de betreffende klant goed is ingeregeld. Met de huidige PTI-applicatie lukt dat binnen 25 minuten! Het geheim van de smid zijn parameters en SaaS. Alle opties kunnen door de klant van IQ Pass-Boels zelf aan of uit worden gevinkt. Hoe meer functionaliteit men gebruikt, hoe hoger de licentie-inkomsten voor PTI dat dus wel de software levert maar niet zelf onderneemt in de toegangsverlening, want dat doet IQ Pass als onderdeel van Boels. ONDERNEMENDE MEDEWERKERS Het is de kunst de mensen die bij PTI werken mee te nemen in de veranderingen. Hoe doet PTI dat? ‘Wij hebben een compleet roadmap-plan lopen’, zegt Ron. De essentie van de beoogde aanpassingen is dat de directie het bedrijf anders aanstuurt. Dit betekent onder meer dat medewerkers meedenken over de te kiezen koers van het bedrijf en accountable zijn. ‘We willen ondernemende medewerkers die zelf nadenken over de kosten en baten van hun activiteiten. Ik zeg weleens dat ze voor mijn stoel moeten gaan’, lacht hij. ‘Want slim kiezen is niet alleen een taak van de directie. Het is een uitgangspunt dat op alle niveaus in het bedrijf noodzakelijk is. En als we onze mensen uitdagen zelf keuzes te maken, blijkt ook vaak hoe lastig dat is.’ Toch is het niet alleen maar lastig. Integendeel. Het is juist de bedoeling het werk leuker en uitdagender te maken, niet alleen voor de directeuren, maar voor iedereen. Jan: ‘Thuis maken mensen ook belangrijke keuzes. Over een hypotheek, de opvoeding, scheidingen, noemmaar op. Wie op zijn werk een vergelijkbare verantwoordelijkheid krijgt, gaat zich betrokken voelen, wordt serieus genomen en krijgt van ons de kans om het verschil te maken.’ Er is natuurlijk een welbegrepen eigenbelang gemoeid met dat roadmap-plan. Dat steken Jan en Ron niet weg. Ze willen er alles aan doen om het schaarse, hooggekwalificeerde PTI-personeel aan het bedrijf te binden. ‘Wij betalen ze goed, maar met alleen salaris ben je er niet. Door onze mensen meer eigen verantwoordelijkheid te bieden en ze bij de bedrijfsvoering te betrekken, denken we ze nog beter te kunnen boeien en binden. Uiteraard staat de typische PTI cultuur, waarin we met elkaar samenwerken aan succes, in een leuke gastvrije omgeving met een duidelijke sociaal maatschappelijke betrokkenheid centraal. De sponsoring van Spieren voor Spieren is daar een concreet voorbeeld van.’
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=