25 jaar pti

We hebben in Nederland veel water- en energiemeters die zorgen dat ons verbruik nauwkeurig geregistreerd wordt. Voor waterverbruik hebben we een watermeter en elke energiesoort heeft z’n eigen meter. Nederland is een lappendeken geworden met enorme diversiteit aan meters. Reken maar uit: er zijn ongeveer 7 miljoen huishoudens met elk een eigen wateraansluiting, eigen elektriciteitsvoorziening en verwarming via gas of warmtenet. Tel daar nog eens alle klein zakelijke aansluitingen en grootverbruikers bij en je hebt een mooie uitdaging om van elke meter de meterstand uit te lezen. Voor jouw leverancier van energie en water zijn de meterstanden essentieel voor het leveren van een klantvriendelijke service. Heleen Boer, Manager ‘Proces Management’ bij Nuon. “Het ophalen van meterstanden is voor ons erg belangrijk. Voor klanten is het ontvangen van de jaarnota een spannend moment. Door zoveel mogelijk standen op te halen creëren wij stabiliteit in onder andere onze facturatie en dat zorgt weer voor klanttevredenheid.” Met een goede meterstand wordt jouw water- of energieverbruik correct berekend; je ontvangt de factuur voor wat jij hebt verbruikt. Een correcte factuur is klantvriendelijk en betalingen komen sneller binnen. Jouw leverancier heeft minder last van klachten van klanten, arbeidsintensieve correctieprocedures, of facturen die niet worden betaald. De leverancier maakt het verschil in zijn bedrijfsvoering als de processen strak en correct zijn ingericht. Het resulteert in zoveel mogelijk tevreden klanten en besparingen op het operationele proces. De bedrijven die beheer van het water- of energienet voeren, hebben de informatie over verbruik ook nodig; zij bepalen de belasting van het net. Hiermee worden slimme keuzes voor onderhoud of netwerkinvesteringen bepaald. METERSTANDEN OPHALEN De meterstand moet van jouw meter naar leverancier of netbeheerder. Hoe doen die energieleveranciers, waterbedrijven en netbeheerders dat eigenlijk? Een meterstand ophalen kan op veel manieren en je wilt het zo makkelijk en goedkoop mogelijk maken. Met de PTI Meteropname service krijgt jouw water- of energieleverancier het grootste aantal gevalideerde meterstanden tegen de laagste kosten. Iedere beschikbare methode om de meterstand op te halen wordt ingezet. GEMAKKELljK ZELF DOEN Als afnemer van water en energie word je vaak door jouw leverancier gevraagd om de meterstand door te geven. Je weet het niet, maar in de meeste gevallen maak je gebruik van de oplossing van PTI. Wist je dat we bijna alle meterstanden ophalen door de klant op de juiste manier te benaderen! Dat gebeurt met de beste samenstelling van digitale interactie, geprinte media en innovatieve tools aan de hand van Artificial Intelligence. SLIMME METER Voor gas- en elektriciteitsmeters beschikken we in Nederland steeds vaker over een slimme meter die de meterstanden zelf kan versturen. PTI leest volgens de wettelijke veiligheids- en privacy eisen de meterstanden van slimme meters voor je uit. DE METEROPNEMER Lukt het niet om zelf de stand door te geven of heb je geen slimme meter dan sturen we een professionele meteropnemer namens jouw leverancier naar je toe. De meteropnemer gaat met de PTI WOM NxT App via een efficiënte route langs de klanten om ter plaatse meterstanden op te nemen. Met de PTI Meteropname oplossing zorgen wij dat Nederland inzicht heeft in het verbruik van water en energie. Ophalen van de meterstand, gemakkelijk of enorm complex, wij zorgen ervoor dat de meterstand zo snel mogelijk bij de opdrachtgever komt. Levering van water en energie; je vindt het vast heel normaal dat het altijd beschikbaar is. Je verbruikt energie in verschillende vormen zoals elektra, warmte of gas en je draait de kraan open als je water nodig hebt. Je verbruikt wat jij nodig hebt. En je betaalt voor wat jij hebt gebruikt. Om jouw verbruik te bepalen zijn jouw meterstanden essentieel. De meterstand is onmisbaar voor ons gebruik van energie en water 87

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=